- 2022-11-23
- By admin
- 152
- Strony internetowe
Jak założyć stronę internetową? Zrób stronę krok po kroku

Jak założyć stronę internetową? Zrób stronę krok po kroku
Decyzja zapadła: chcesz mieć własną stronę internetową. To doskonały pomysł! Dzięki witrynie obecni i nowi klienci znacznie łatwiej dotrą do Twojej oferty. To zatem najlepszy sposób, żeby zwiększyć świadomość marki, poprawić wiarygodność swojej firmy, a przede wszystkim – sprzedawać. Tylko jak założyć stronę WWW? Co zrobić, żeby witryna była nie tylko ładna, ale też responsywna, bezpieczna i prosta do znalezienia w wyszukiwarce? Jeśli takie słowa jak domena, hosting, SEO, CMS czy UI/UX to dla Ciebie czarna magia, postaw na profesjonalne wsparcie agencji interaktywnej!
Od zera do pierwszej strony internetowej: domena, hosting, szablon, CMS i wiele więcej
Własna strona internetowa to must have bez względu na wielkość firmy czy branżę. Jeśli nie ma Cię w internecie, właściwie nie istniejesz! Jak krok po kroku założyć własną stronę WWW, która będzie idealnie dopasowana do potrzeb Twojego biznesu?
1. Zrób dokładny plan i zbierz potrzebne informacje
Jeszcze zanim zajmiesz się samodzielnym tworzeniem strony lub zlecisz to zadanie specjaliście, zastanów się dokładnie nad kilkoma kwestiami:
- grupą docelową (do kogo przede wszystkim kierujesz produkt/usługę, a więc i kto będzie użytkownikiem strony),
- dokładnym typem strony (np. one pager, sklep internetowy, portal, blog lub połączenie kilku),
- najważniejszą listą funkcjonalności (co użytkownicy mają przede wszystkim znaleźć w witrynie),
- budżetem i terminem realizacji (ile środków i czasu chcesz mniej więcej przeznaczyć na całe przedsięwzięcie).
Jeśli dokładnie rozpiszesz sobie te odpowiedzi, znacznie łatwiej będzie dopasować kolejne kroki do Twoich potrzeb. Jeżeli zupełnie nie masz pomysłu lub umiejętności, by wykonać taką analizę, zleć ją firmie marketingowej, która przeprowadzi dla Ciebie niezbędne badania.
2. Wybierz CMS lub kreator
Jak zrobić stronę? Tak naprawdę masz do wyboru 3 najpopularniejsze rozwiązania. Dobierz najlepszą opcję w zależności od potrzeb i czasu, jaki chcesz poświęcić na utrzymanie witryny (np. czy będziesz ją samodzielnie aktualizować, pisać bloga itp.). Jak założyć własną stronę internetową? Oto najpopularniejsze opcje.
- CMS (system zarządzania treścią): to najchętniej wybierana możliwość. Polega na zainstalowaniu na wcześniej wykupionym serwerze systemu, dzięki któremu można później samodzielnie publikować i edytować nowe treści, a także rozbudowywać stronę. A to wszystko bez umiejętności programistycznych! Najczęściej stosowanym CMS-em jest WordPress, którego wykorzystanie jest darmowe. Wygląd strony można dowolnie modyfikować.
- Kreator stron WWW, np. Wix: edytor online, który działa w systemie „przeciągnij i upuść”. Obsługa takiego panelu jest bardzo prosta, jednak wiele funkcji (w tym własna domena bez dopisku Wix czy certyfikaty bezpieczeństwa) wymaga wykupienia subskrypcji. Tego typu kreatory stron internetowych mają ponadto ograniczone możliwości.
- Czysty HTML i CSS (w edytorze kodu lub notatniku): rozwiązanie, które pozwala na stworzenie dowolnych modyfikacji. Wymaga jednak znajomości programowania nie tylko na etapie tworzenia, ale także podczas edycji czy publikowania nowych treści.
3. Wybierz domenę i hosting
Gdy już zdecydujesz, który sposób tworzenia stron WWW jest dla Ciebie najkorzystniejszy, wybierz domenę internetową i hosting. Możesz wykupić je we własnym zakresie lub poprosić o wsparcie agencję interaktywną.
Domena to po prostu adres Twojej strony, np. twojafirma.pl. Powinna być związana z Twoją marką, prosta do zapamiętania i krótka. Musi być również dostępna, co bez problemu sprawdzisz m.in. na stronie https://domains.google.com/registrar. W internecie nie ma dwóch stron o takiej samej nazwie! Jeżeli dopiero zaczynasz swój biznes i nie masz jeszcze pomysłu na domenę, warto zamówić naming. To usługa, dzięki której otrzymasz m.in. doskonałą nazwę swojej strony.
Hosting jest z kolei określonym miejscem na serwerze (czyli inaczej określoną objętością dysku), w którym można zbudować stronę, a później ją rozwijać.
4. Stwórz projekt graficzny
Jeśli tworzysz stronę internetową od podstaw (bez względu na to, czy wykorzystujesz kreator, CMS czy czysty kod), kluczowym krokiem jest przygotowanie projektu graficznego. Chodzi zarówno o wygląd całej strony (np. kolorystykę, zdjęcia, grafiki), jak i jej funkcjonalność.
Profesjonalna strona WWW powinna być zgodna z nowoczesnymi zasadami UX, a także responsywna. Powinna zatem doskonale prezentować się na każdym urządzeniu, przede wszystkim telefonie komórkowym. Właśnie taki projekt otrzymasz, jeśli zlecisz to zadanie agencji interaktywnej.
W internecie znajdziesz sporo gotowych szablonów (także darmowych), z których także możesz skorzystać, by stworzyć stronę WWW. Znacznie lepszym pomysłem jest jednak przygotowanie projektu od początku do końca i dopasowanie go do własnych potrzeb. Dzięki temu uzyskasz taką witrynę, która skutecznie zachęci Twoich klientów do akcji (np. zakupu, telefonu, wypełnienia formularza). Gotowe szablony bywają również trudne w modyfikacji, a te darmowe mogą mieć również pewne „dziury” w kodzie strony (co np. zwiększa podatność na ataki).
5. Zaplanuj i stwórz treść
Jeśli chcesz stworzyć swoją stronę firmową, zadbaj o wysokiej jakości content. Chwytliwe hasła, ciekawe opisy, wartościowe informacje… Bez tego ani rusz! Dobra treść jest nie tylko skuteczna i zachęcająca np. do zakupów, ale również korzystnie wpływa na pozycjonowanie. A to oznacza, że Twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie wiesz, jak pisać, by sprzedawać, skorzystaj ze wsparcia copywritera.
6. Wykonaj i skonfiguruj stronę
Gdy masz już projekt graficzny, hosting, domenę, treść oraz wszystkie niezbędne elementy, skonfiguruj swoją stronę internetową. Chodzi o to, by strona w zaplanowanej postaci została przeniesiona na serwer w formie kodu, a później była dostępna dla użytkowników internetu. Pamiętaj również o prawidłowej konfiguracji m.in. certyfikatu SSL oraz implementacji innych rozwiązań, które gwarantują bezpieczeństwo danych (Twoich oraz klientów). Później wystarczy tylko opublikować stronę i voila!
7. Zadbaj o SEO
Niektórzy klienci znajdą Twoją stronę, ponieważ znają już Twoją firmę i będą w stanie wyszukać witrynę po nazwie. Jeśli chcesz jednak dotrzeć do nowych użytkowników, niezbędne jest pozycjonowanie, czyli SEO. Dzięki prawidłowej optymalizacji roboty Google są w stanie stwierdzić, że warto pokazywać stronę wyżej w wyszukiwarce. Gdy internauta wpisze konkretne słowo kluczowe, trafi więc do Ciebie.
Co ma wpływ na SEO? To dynamiczna dziedzina, jednak najważniejsze są:
- poprawna budowa strony, brak błędów,
- wysokiej jakości content i wykorzystanie fraz kluczowych,
- uzupełnione dane meta i opisy obrazków,
- szybkość i responsywność,
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.
8. Wypromuj stronę w internecie
Ruch organiczny, czyli pochodzący bezpośrednio z wyszukiwarki (bezpłatnie), to jedno. Warto również wypromować się m.in. w social mediach czy reklamach Google Ads. Marketing internetowy to obecnie najlepszy sposób, by dotrzeć do nowych klientów stosunkowo niskim kosztem. Nie musisz już wydawać tysięcy złotych np. na billboardy reklamowe, by zyskać rozgłos!
Własna strona internetowa. Jak założyć stronę WWW, która będzie skuteczna?
Jeśli masz podstawową wiedzę i umiejętności, możesz zająć się samodzielnym stworzeniem strony. To jednak niezwykle złożony proces, który wymaga profesjonalnego podejścia: zarówno do projektowania wyglądu i kodowania, jak i contentu oraz pozycjonowania. Brzmi skomplikowanie?
Dobra agencja interaktywna wszystkie te kroki (lub część, jeśli masz już np. dostęp do domeny i hostingu) wykona za Ciebie. Wystarczy wybrać pakiet działań skrojony na miarę. Dzięki temu witryna będzie maksymalnie skuteczna, a Ty zyskasz sporo czasu. Zajmij się prowadzeniem biznesu, a zrobienie strony internetowej zostaw profesjonalistom. Wykorzystaj potencjał marketingowy swojej firmy i ciesz się wzrostem sprzedaży!
Copyright © 2022 DiWeb All rights reserved.